Miksi VR-lasit eivät toimi kuluttajalähtöisessä markkinoinnissa, 5 pääsyytä
Aki Vänskä
Pulmatilanteissa hän on oikea henkilö keneltä pyytää neuvoa.
Latest posts by Aki Vänskä (see all)
- Myyntityön digitalisointi osa 1/3 - kesäkuu 15, 2018
- Insinöörin vitinä tappaa järkiperäisen tuoteviestinnän ja loppuasiakkaan osallistamisen - maaliskuu 2, 2018
- Miksi VR-lasit eivät toimi kuluttajalähtöisessä markkinoinnissa, 5 pääsyytä - joulukuu 8, 2017
Pelilistäminen, peliteknologia ja virtuaalisuus valtaa suunnittelun, mutta miksi virtuaalilasit eivät ota tuulta alleen kuluttaja- tai ammattikäytössä…….vielä?
Edellisessä blogissamme kerroimme pääsyyt miksi peliteknologia valtaa asiakaslähtöisen suunnittelun. Kerroimme myös vinkit mitä tulee ottaa huomioon oman myyntikonfiguraattorin tai tuotekonfiguraattorin rakentamisessa.
Tällä kertaa haluan ottaa kantaa VR – laseilla tapahtuvaan markkinointiin kuluttajille sekä VR-laseihin ammattikäytössä.
VR-lasit…”Niin moni tulee vastaan, kuka on se oikea”
Viimevuosina on puhuttu ja vehkottu huomattava määrä virtuaalilaseista ja niiden tulemisesta perinteisten alojen kuluttajalähtöisen myynnin tueksi. Useat kuluttajalähtöiset yritykset ovet kokeilleet erilaisia lähtöjä ja ulostuloja virtuaalilasien kanssa, mutta lähes poikkeuksetta kokeilut ovat jääneet vain tähän ensimmäiseen kokeiluun. Tästä herää kysymys, miksi virtuaalilaseilla tapahtuva perinteisten alojen kuluttajalähtöinen viestintä, markkinointi tai myyntityöskentely ei tule kovin nopeasti ottamaan tuulta alleen, B2B- liiketoiminnasta puhumattakaan.
Virtuaalilaseista ja virtuaalisanosta voit lukea lisää sanostostamme täältä.
Miksi VR-lasit eivät toimi kuluttajalähtöisessä markkinoinnissa, 5 pääsyytä.
1. Virtuaalilaseja on hyvin harvalla kotona. Jos VR-lasit kotoa löytyy, ovat ne pääasiassa perheen nuorimpien viihdekäytössä. Näin ollen yritykset voivat näyttää esiteltävien tuotteidensa hienouksia VR-laseilla, järkevästi vain messuilla tai kivijalkaliikkeissä.
2. Virtuaalilasien tekniikasta johtuen (näyttö jaetaan kahtia), kuvanlaatu on hyvin heikko. Resoluutio ei vielä yksinkertaisesti riitä saavuttamaan sitä visuaalista tasoa, missä sen kuluttaja- tai B2B – myyntityöskentelyssä pitää olla. Jos esitettävän aineiston kuvanlaatu on heikko, se ei anna kovinkaan mairittelevaa kuvaa yrityksestä itsestään.
3. VR-lasit ovat vielä kovin hankala ”pukea päälle” ja ovat jonkin verran epämukavat käyttää. Itse en osaa kuvitella sellaista palaveripöytää, jonka ääressä osallistuja pitävät yhtäaikaisesti laseja päässään. Cave:t, simulaattorit sekä ergonomian testausympäristöt ovat asia erikseen. Näihin ko. paikkoihin lasit taas kuuluvat.
4. Liikkeentunnistuksessa sekä kuvan tarkkuudessa on vielä huimasti kehittämistä. Tästä seuraa joillekin herkimmille käyttäjille pääsärkyoireita tai oksennusrefleksin arvaamatonta heräämistä kuten itselle.
5. Suuryritykselle VR-kehitystyötä yleensä myyvät yliopistojen kehitysorganisaatiot sekä yliopistolähtöiset verorahoja väärinkäyttävät ”yritykset” (nimiä mainitsematta). Näiden tahojen intressit ovat aivan jossain muualla kuin loppukäyttäjäkokemuksessa, asiakkaan tarpeista huolehtimisesta puhumattakaan. Heikosta konseptoinnista, ammattitaidottomuudesta johtaa projekteja ja surkeasta toteutuksesta seuraa lähes poikkeuksetta pettymys sekä alan maineen pilaaminen.
Tässä muutamia syitä, miksi kestää vielä jonkin aikaa ennen kuin virtuaalilasit yleistyvät ja niitä voi kutsua varteen otettavaksi myynnin apuvälineeksi.
Älkäähän ymmärtäkö väärin
Äskeiset esimerkit koskevat isomman kuvan myyntityöskentelyä ammattikäytössä, sekä kuluttajille suunnatusta myynti- markkinointityöskentelystä VR-lasiavusteisesti. Pienistä puutteista huolimatta, vielä ei ole keksitty virtuaalilaseja immersiivisempää tapaa esitellä fyysisien maailman ulottumattomissa olevia esineitä, koneita, laitteitta tai tapaa koekäyttää laitteiden ergonomiaa. Mikäli voidaan antaa anteeksi vielä tämän päivän kuvanlaadun taso ja esiteltävän sisällön käyttäjäystävällisyys, on valintasi ehdottomasti VR-lasit.
Sama suomeksi; virtuaalilaseilla esiteltävä sisältö on mitä mainioin keino tuotekehityksessä, mutta menee vielä hetki ennen kuin saavutetaan teknisesti se sisällön laatutaso, jolla kuluttaja saadaan haukkomaan henkeä.
Parannusta tiedossa jo loppuvuodesta 2018
Lupausten mukaan vuoden 2018 lopussa, on tulossa uusi kotimainen innovaatio VR-lasien kuvanlaadun parannukseen. VR-lasien kehittäjä Varjo keräsi 7 miljoonan rahoituksen ammattikäyttöön suunnattujen VR-lasien kehittämiseen. Tsemppiä Varjolle, jäämme innolla odottamaan tulevaa.
Varjon kehitysprojektista voit lukea täältä tai täältä.
Kiitoksia ja anteeksi, parempaa odotellessa,
Aki Vänskä, Suomen Turussa 8.12.2017