premode_digitalisaatio, tehostaminen, myynti, toiminta, viestintä

Mitä digitalisaatio on?

Aki Vänskä

Aki Vänskä

Aki toimii Premoden toimitusjohtajana ja vastaa yrityksen viestinnästä.
Pulmatilanteissa hän on oikea henkilö keneltä pyytää neuvoa.
Aki Vänskä

Nykyään puhutaan paljon digitalisaatiosta ja sen merkityksestä yrityselämälle, mutta kuka tietää mitä digitalisaatio tarkoittaa? Onko digitalisaatio konkreettinen toiminto yrityksen liiketoimintojen kehitysputkessa, vai jokin suurempi abstrakti käsite, joka vain tapahtuu itsestään?

Vastaus:

Digitalisaatio ei ole yksiselitteinen käsite, vaan se riippuu katsojan roolista. Tällä hetkellä digitalisaatio näkyy kaikkein voimakkaimmin kuluttajalle, kun tarjolla on applikaatioita mitä moninaisimpiin tarkoituksiin: älylaitteesta tilataan ruuat ja haetaan valmis kauppakassi kaupasta, seuraavassa vaiheessa jääkaappi tilaa ruoat itse. Edelleenkin poikamiehillä on jääkaapissaan olutta ja makkaraa, vegaaneilla vihanneksia, mutta digitalisaation myötä ennen manuaalisesti tehdyt toiminnot tapahtuvat automaattisesti ja helposti.

Digitalisaatio tulee. Piste.

Varmaa on, että digitalisaatio tulee, halusit tai et. Sinä päätät, mitä digitalisaatio merkitsee sinulle ja yrityksellesi. Digitalisaatio voi tarkoittaa sinulle sitä, että seuraat passiivisesti minkälaisia kehityshankkeita ja kokeiluja kilpailijasi tekee – tai sitä, että sinä olet se, jota muut seuraavat. Suosittelen jälkimmäistä.

Digitalisaatio viestinnässä

Älylaitteiden, IOT:n (internet of things) ja applikaatiotuotannon aikana kukaan ei voi varmuudella tietää, mikä on seuraava iso juttu, missä pitää olla mukana. Vielä jokin aika sitten oli jo paljon, jos yrityksellä oli verkkosivut. Tänä päivänä verkkosivut on vain yksi kanava monien muiden joukossa. Sivujen pitää olla äärimmäisen helppolukuiset ja haluttu viesti saatavissa mahdollisimman helposti, nopeasti ja ymmärrettävästi. Kukaan ei loputtomiin jaksa pinnistellä ymmärtääkseen nettinikkarin epäselviä ajatuksia.

Visuaalisuutta viesteihin

Visuaalisuuden merkitys korostuu kiihtyvällä tahdilla.  Viestintäkanavissa (verkkosivut, LinkedIn, Facebook, Pinterest, mobiilikaupat jne.) kohderyhmille pitää luoda lisäarvoa mahdollisimman selkeästi ja helposti. Jokaisella kanavalla on omat kirjoittamattomat sääntönsä sisällön suhteen, mutta yhteistä kaikille on viestin tarkka kohdentaminen ja visuaalisuudella selkeytetty sisältö. Visuaalisuuden eri keinot eri kanavissa tulevat olemaan merkittävässä asemassa asioiden ymmärrettäväksi tekemiseen.

Mobiilisovelluksista virtaa

Mobiilikauppojen suomia mahdollisuuksia ei yritysmaailmassa vielä täysin ymmärretä. Mobiilikaupoista ladattavien sovellusten avulla yrityksen ulkoinen viestintä saadaan asiakkaan tietoisuuteen paremmin ymmärrettäväksi kuin millään muulla kanavalla: interaktiivisesti, virtuaalisesti tai lisätyn todellisuuden keinoin.

Heti mulle kaikki!

Tiedon etsijöinä meistä on tullut  entistä kärsimättömämpiä. Yksittäisellä verkkosivulla keskimääräisesti käytetty aika lyhenee jatkuvasti – etsittävä tieto pitää olla heti saatavilla ja mahdollisimman helposti ymmärrettävässä muodossa. Mitä enemmän jokin aihe meitä kiinnostaa, sitä kauemmin jaksamme sitä tutkia, mutta jos sisältö on tehty kuivin tekstein ja ankein kuvin – tai se tuodaan esille virtuaalisesti ja interaktiivisesti, kumpaankohaan tapaan riittää pitempään kiinnostusta?

Henkilökohtainen ostokokemus

Henkilökohtaisella ostokokemuksella ja digitaalisella tuote-elämyksellä tarkoitetaan sitä, että asiakas voi suunnitella tuotteensa virtuaalisesti ja tuntea olevansa itse muokkaamassa sen ominaisuuksia. Asiakkaalle pitää pystyä luomaan tunne, että hän omistaa jo kyseisen ostoksen, oli se sitten suuri tai pieni. Jos poissuljetaan fyysinen maailma, tämän tunteen luomiseen ei ole muuta keinoa kuin peliteknologian keinoin aikaansaatu reaaliaikainen ja interaktiivinen virtuaalisuus. Asiakas ei halua olla passiivinen vastaanottaja vaan aktiivinen osallistuja!

Uutta tehoa myyntiin ja viestintään

Kun tuote myyntitilanteessa esitellään uuden teknologian keinoin, asiakkaan reaktio on positiivisuudessaan yleensä vertaansa vailla. Virtuaalisuuden ja interaktiivisuuden avulla viestintä helpottuu ja asiakas ymmärtää tuotteen ominaisuudet paremmin. Vaikka virtuaalisuus kohtaa vielä vastarintaa, muutos asenteissa tapahtuu, ja se tapahtuu nopeasti. Ole siis valmiina äläkä anna muiden mennä ohitse.

Digitaalisuus yhdistää aloja

Valmistavassa ja rakentavassa teollisuudessa pitää enenevässä määrin ymmärtää yhä suurempia kokonaisuuksia sekä myös asioita, jotka tapahtuvat oman tontin ulkopuolella. Kun esimerkiksi suunnittelija suunnittelee uutta tuotetta, hänen pitää miettiä myös, miten se saadaan virtuaalisesti myynnin käyttöön myyntikonfiguraattorissa tai tulevaisuudessa hologrammina esittelytilassa. Digitaalisuus tulee sekoittamaan ja lähentämään tuotannon, myynnin, markkinoinnin ja suunnittelun aloja. Digitaalisuus helpottaa putkinäön poistamista.

Ohjeet digitaalisessa ajassa liikkumiseen

  1. Mieti yrityksesi kehityskohteet. Ne voivat olla mitä vain.
  2. Mieti, millä toimenpiteillä voisit tehdä toiminnot helpommin.
  3. Mieti, ketä toimenpiteet hyödyttävät. Parhaassa tapauksessa hyödyt kohdistuvat samalla sekä sisäisiin (esim. tuotanto) että ulkoisiin (esim. markkinointi ja viestintä) toimintoihin.
  4. Ota yhteyttä digitalisoinnin asiantuntijaan ja pyydä apua. Huomaa, että asiantuntijoita on monen tasoisia, joten valitse viisaasti.
  5. Päätä, mistä lähdetään liikkeelle ja mikä on lopullinen tavoite. Muista kuitenkin, että tavoite tulee todennäköisesti muuttumaan matkan varrella.
  6. Älä yritä tehdä kaikkea kerralla, vaan lähde jostain yksittäisestä asiasta liikkeelle.
  7. Testaa uutta digitalisaation toimenpidettä pienellä kohderyhmällä.
  8. Valitse julkaisukanava tai useampi.
  9. Julkaise – ja nauti digitalisaation tuomasta tehosta.

Aki Vänskä
CEO

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone