Usein mietin, miten voisi parhaiten selittää mitä on lisätty todellisuus ja mitä lisäarvoa sillä voisi tuottaa rakentavaan teollisuuteen, jossa valkoinen on hieno väri, ja ainoastaan vektoreina esitettävät projektiot kelpaavat. Mietin mitä sillä voisi olla tarjottavanaan tälle alalle, jossa markkinointi tapahtuu teknisillä piirustuksilla ja jossa kaiken muun ajatellaan olevan ylimääräistä. Olen varma ainakin siitä, että teollisuudessa käytettyjen esittämistekniikoiden pohjana ovat usein olleet suunnittelijoiden omat lähtökohdat ja näin tulee olemaan varmasti myös tulevaisuudessa. Asioista halutaan keskustella niiden oikeilla nimillä. Toisin sanoen niillä, joita suunnittelijat itse käyttävät.
Nykytekniikalla on kuitenkin mahdollista esittää rakenteita ja suunnitelmia myös toisin. Ne voidaan tuoda esiin tavalla, jonka jokainen tavallinen pulliainen ilman mitään teknistä koulutusta voi ymmärtää kokonaisvaltaisesti juuri niin kuin suunnittelija on ne tarkoittanut.
Huomaan, että tässä vaiheessa monilla ovat jo karvat nousseet pystyyn pelkästä ajatuksesta. Mutta antakaa kun jatkan loppuun asti, sillä ei ole mitään syytä huoleen, hyvät insinööriystävät ja rakkaat markkinoinnin ammattilaiset! Kukaan ei ole viemässä suunnittelijoilta pois projektiota eikä AIDA:a, tuota markkinoinnin ammattilaistan kaikkein pyhintä ole tarkoitus kuopata, ehei. Edellisessä blogikirjoituksessani viittasin viestintään virtuaalisovellusten avulla. Vaikka virtuaalisovellukset ovat vertaansa vailla loppukäyttäjäkokemuksen tuottajana, niillä ei ole tarkoitus korvata perinteisiä medioita kokonaan.
Voitte siis olla varmoja, että mantra: ”Attention, interest, desire, action” tulee raikumaan opinahjojen käytävillä niin kauan kuin jostain vain löytyy sopivia käytäviä. Vastaavasti niin kauan kuin on insinöörejä, on myös projektioita ja ohjeita suoran viivan piirtämiseen. Insinöörit eivät katoa mihinkään, eivätkä myöskään AIDA ja printtimainonta ole mihinkään häviämässä.
Kyse on siitä, että nykyään on olemassa tekniikka nimeltä lisätty todellisuus (Augmented Reality), joka toimii sulassa sovussa insinöörien ja markkinoinnin gurujen kanssa. Se ei ole enää uutta tekniikkaa, ja sen tuottaminen on nykyään edullisempaa kuin voisi äkkiseltään luulla. Viihdeteollisuudesta tutun teknologian avulla tuotettu lisätty todellisuus mahdollistaa kaupallisen tuotteen tai koneen sisällön esittämisen tavalla, jossa ei tarvitse luopua pohjapiirustuksista, paperisista huonekekalujen kokoamisohjeista saatikka printatuista esitteistä.
Katsokaa vaikka Ikeaa, tuota ainoaa asiaa josta länsinaapurimme maailmalla oikeasti tunnetaan. Videossa havainnollistuu se, mistä oikeasti on kyse.
Tarvitset vain mobiililaitteen, Ikean katalogin ja heidän sovelluksensa, jotta voit helposti katsoa miten jokin tietty huonekalu sopii asuntoosi. Mikä parasta, voit tehdä sen siis jo ennen ostopäätöksen tekemistä. Mobiililaitteen kamera kuvaa reaalimaailman ja sovellus tuottaa videokuvaan integroidun virtuaalisen tuotteen.
Kun olen puhunut lisätyn todellisuuden puolesta markkinoinnin apuvälineenä, olen saanut luonnollisesti osakseni myös jonkin verran kritiikkiä. Joku on saattanut esimerkiksi miettiä sitä, eikö asiakkaalle ole hankalaa käydä varta vasten lataamassa sovellusta mobiilikaupasta. Lisäksi sovellus tarvitsee toimiakseen vielä fyysisen tagin (esim. ikean katalogin), jota ilman se ei yksinkertaisesti toimi.
Tähän minä vastaan, että kieltämättä, onhan se äärimmäisen hankalaa maata kotisohvalla, klikata itsensä mobiilikauppaan, asettaa Ikean esite lattialle ja alkaa sovittaa huonekaluja mobiililaitteella paikoilleen. Varmasti paljon mukavampaa olisi lähteä kaamoksen keskelle pakkaseen, ajella Ikeaan pohjapiirustukset taskussa. Ensin voisi syödä ne 15 kanannahkapullaa muusilla ja maksaa maidosta lisähinta. Sen jälkeen ei muuta kuin emännän kanssa rättiosaston läpi jokaiseen pitsiliinaan takertuen. Parhaat ystävät Sirpa ja Terttu olisivat myös mukana, totta kai! Lopulta Blubban -merkkinen veitsisarja kainalossa voisi painella kohti sohvaosastoa. Kaiken kruunaisi vielä se suuri kunnia saada kantaa sohva kotiin asti vain, jotta voi kuulla Sirpalta, ettei sohva oikein sovi pastellimaton kanssa yhteen. Vieläkö sovelluksen lataaminen tuntuu hankalalta?
Voisitko kuvitella maailman, jossa olisi mahdollista lisätyn todellisuuden keinoin:
- Katsoa lehtimainosta, jossa tuote pompahtaa mobiililaitteen näytölle
- Lukea muropaketin kyljestä joka viikko uuden tarinan visualisoidussa 3D-muodossa
- Katsoa näyteikkunasta tuotetarjontaa menemättä sisälle liikkeeseen
- Katsoa historiallisen nähtävyyden arkkitehtuurin kehitystä aikojen saatossa
- Katsoa asuntokaavasta uutta taloasi 3D:nä ja vaihtaa sen väriä tai vaikka koko taloa
- Katsoa, miten uusi keittiösi sopii uuteen tai nykyiseen asuntoosi
- Mennä tontille ja katsoa miten uusi talosi sopii sinne
- Katsoa printatusta esitteestä uutta venettäsi 3D-muodossa
- Katsoa reaaliaikaisia ohjeita siitä, miten uusi hyllykkösi kootaan
- Kouluttaa henkilökuntasi käyttämään uutta laitetta tai ohjeistaa sen huolto
Teknisistä piirustuksista ja perinteistä printtimainonnasta ei varmasti tulla pääsemään eroon vielä pitkään aikaan, mutta ne on mahdollista tuoda nykypäivään lisätyn todellisuuden avulla. Sillä on helppo kiinnittää asiakkaan huomio laadukkaalla informaatiolla, eikä se takuulla jätä mitään arvailun varaan.