Virtuaalitodellisuus vs. Lisätty todellisuus – Varjo?

Vajaa vuosi sitten kirjoitimme artikkelin VR-lasien sopivuudesta kuluttajalähtöiseen markkinointiin.
Monien VR-lasien tämän päivän kuvanlaadun taso ja esiteltävän sisällön käyttäjäystävällisyys ovat vielä heikkoa. Virtuaalilaseilla esiteltävä sisältö on mitä mainioin keino tuotekehityksessä, mutta menee vielä hetki ennen kuin saavutetaan teknisesti se sisällön laatutaso, jolla käyttäjälle koituu huomattava etu lasien käytöstä.

Tämän päivän uutisoinnin kohteena on ollut helsinkiläinen start-up yritys, vuonna 2016 perustettu Varjo. Yhtiö julkistaa vielä ennen tämän vuoden loppua VR-lasit, joiden prototyyppien resoluutio on 50 megapikseliä silmää kohden. Eli yli 20-kertaa tehokkaampi verrattuna nyt markkinoilla oleviin, kuluttajille myytäviin vr-lasien tarkkuuteen. Yritys on saanut 27 miljoonaa euroa lisää riskirahaa teollisuuskäyttöön tarkoitettujen virtuaalilasien (VR) kehittämiseen.

Lisätty todellisuus kokemuksena positiivisempi

Alihankintamessuilla pari viikkoa sitten vieraillessamme pääsimme keskustelemaan monien eri alojen henkilöiden kanssa VR:n ja AR:n mahdollisuuksista. Ständillämme oli mahdollisuus tutkia Microsoft HoloLens -lasien kanssa Amomatic -asfalttiasemaa.  Lyhyesti: Lasit heijastavat hologrammina tuotteen tai kokonaisuuden, tässä tapauksessa aseman, jolla valmistetaan asfalttia, keskelle messukäytävää ja lasien käyttäjä voi tarkastella prototyyppiä kiertämällä sitä ympäri sekä skaalaamalla sitä sormiliikkein tarvittaessa pienempään ja suurempaan kokoon. Tämä kaikki niin, että ympärillä liikkuvat ihmiset ja kohteet pysyvät myös näkökentässä.

Lue lisää: HoloLens projekti IoT-tiedon esittämiseen ja prototyypin tarkasteluun

Virtuaalitodellisuus koetaan jopa hieman pelottavana. Tämän tyylisen lausahduksen kuulee monien suusta. Siinä henkilö lasit päähänsä asetettuaan hyppää virtuaalimaailmaan, eikä näin ollen näe ympärillään tapahtuvaa. Lasien huono resoluutio tuottaa myös kirjaimellisesti pääkipua ja pahoinvointia käyttäjälle. Lisätty todellisuus puolestaan avaa lasien käyttäjälle uuden maailman todellisuuden päälle. Käyttäjä näkee kokoajan ympäristönsä, johon heijastuu hologrammeina kohteita.

Jälleen kerran pääsimme siis loppupäätelmään, joka puhuu lisätyn todellisuuden puolesta ja sen, että sillä tuodaan lähitulevaisuudessa paljon uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja prototyyppien havainnollistamiseen, kokoonpanon-, huollon- ja korjauksen tueksi, jne. eri eloilla.

Lue lisää:  AR:n ja VR:n mahdollisuuksia

Varjo tuo VR- ja AR-markkinoille uuden tuotteen.

Varjosta kilpailija Microsoftille?

No mutta mikä Varjon VR-laseista tekee kiinnostavan meidän kannaltamme?

  1. suomalaisuus
  2. Lisätyllä todellisuudella varustettu malli laseista julkisteaan vuoden 2019 alkupuolella

 

  1. Varjo on suomalainen start-up yritys, jonka perustaja ja toimitusjohtaja Urho Konttori työskenteli aiemmin Nokian ja Microsoftin tuote- ohjelmistokehityksessä 15 vuoden ajan. Moni muukin Varjon työntekijöistä on Nokialta ja Microsoftilta. Näin ollen ensi vuoden puolella on odotettavissa mielenkiintoista vastakkain asettelua juurikin esimerkiksi Microsoftin kehittämien HoloLens -lisätyn todellisuuden lasien kanssa. Ensi vuodesta on tulossa jännittävä näiden tuotteiden saralla. Etenkin, jos Applekin pääsee mukaan kilpailuun. Varjon maistiainen lasien Mixed Reality ominaisuuksista (VIDEO)
  2. Laseille on yhtiön tiedotteen mukaan tulossa vuoden 2019 alkupuoliskolla AR-, eli lisätyn todellisuuden ominaisuus, josta tosin ei vielä julkisuudessa ole tämän enempää tietoja. Hinnastakin on todettu vasta tämän verran: ” we haven’t decided yet on the price, but we will have it available at AWE 2019.”

Lasit ovat tarkoitettu hyöty käyttöön teollisuuden eri aloille.  Lasien avulla alan ammattilaiset voivat työskennellä ihmisen silmäresoluution omaavalla tarkkuudella VR- ja AR- todellisuudessa uusien tuotteiden suunnittelussa. Eli tähtäimessä Varjolla on samat markkinat ja suunnitelmat, kuin esimerkiksi Microsoft HoloLens -laseilla.

Lue myös: Microsoft tuo markkinoille HoloLens 2.0 version 

Varjolla on lista melko tunnettuja yhteistyökumppaneita, joiden kanssa Varjolla on tarkoitus kehittää laseja juurikin teollisuuden puolelle. Yhteistyökumppaneita ovat mm. lentokoneyhtiöt Airbus ja Lilium ja autovalmistajat Audi, Saab, Volkswagen ja Volvo. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan kokemuksia ja uutisointia yhteistyökumppaneiden käyttökohteista.

Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, mitä ensi vuosi tuo tullessaan niin Varjon, Microsoftin, Applen, kuin muidenkin valmistajien puolesta.

 

Lisätyn todellisuuden uusia tuulia odotellessasi lue muita blogejamme tästä

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone