3 syytä miksi pelillistäminen ja peliteknologia valtaavat asiakaslähtöisen suunnittelun ja tuoteviestinnän

Aki Vänskä

Aki Vänskä

Aki toimii Premoden toimitusjohtajana ja vastaa yrityksen viestinnästä.
Pulmatilanteissa hän on oikea henkilö keneltä pyytää neuvoa.
Aki Vänskä

Tämän päivän kuluttajavaatimukset edellyttävät kuluttajien omaa osallistamista suunnitteluun

Suunnitteluaineistojen tuottaminen on ollut pääsiassa insinöörien, palvelumuotoilijoiden, arkkitehtien sekä sisustussuunnittelijoiden yksinoikeus ja hyvästä syystä. Tarvitaan kokemusta, ammattitaitoa ja suunnitteluohjelmien tuntemusta, jotta asianmukaiset suunnitelmat saadaan aikaiseksi. Tämä korkeakoulutettujen suunnittelijoiden käyttäminen asiakaslähtöisessä suunnittelussa, tekee kuitenkin mittatilausvalmisteiden ostoprosessista raskaan ja työlään kokonaisuuden, sekä toimittajalle, että kuluttajalle itselle. Ostoprosessia ja suunnitelmia modularisoimalla sekä suunnitteluohjelmien käytettävyyden tuominen kuluttajalähtöiseksi, toisi huomattavat määrät kustannussäästöjä monellakin eri mittarilla.

Pelillistäminen valtaa asiakaslähtöisen tuoteviestinnän. Tarvitsi kuluttaja sitten uuden saunan, uuden sisustuksen kotiinsa tai uuden keittiön vanhan tilalle, ensimmäinen kaupanteon askel on ollut aina ottaa yhteyttä ammattilaiseen. Ammattilaiseen, jolla on kyky herättää asiakkaan vaatimukset ja vision henkiin ammattikäyttöisten suunnitteluohjelmien avulla. Näiden ammattikäyttöön suunniteltujen ohjelmien avulla, joilla tavallisen kuluttajan on äärimmäisen vaikea suunnitella itsenäisesti ilman koulutusta tai vähintäänkin ilman ammattilaisen apua.

Ostoprosessia moduloimalla (massaräätälöinti) ja loppuasiakkaan itsensä tekemien suunnitelmien johdosta, voidaan jättää kokonaisuudessaan kalliiden ammattilaisten käyttäminen haastavampien ”uniikkituotteiden” suunnitteluun.

Esimerkkejä kuluttajalähtöisistä suunnittelusovelluksista

Katso muutama esimerkki modulaarisesta kuluttajalähtöisestä suunnittelusovelluksesta täältä

3 syytä miksi pelillistäminen valtaa asiakaslähtöisen tuoteviestinnän ja asiakaslähtöisen suunnittelun

Peliteknologian yleistyminen myös ”vakavalle” puolelle, ja yritysten kuluttajalähtöisesti tuottamien 3D-tuotekonfiguraattoreiden yleistyminen, muuttavat vanhoja rooleja. Kuluttajasta tulee oman hankintansa / unelma tuotteensa suunnittelija, ja suunnittelijoista teknisiä asiantuntijoita ja palvelualan ammattilaisia.

Tulevaisuudessa; suunnitteluohjelmien kuluttajalähtöinen käytettävyys, eivät lähtökohtaisesti edellytä yllä lueteltujen ammattiryhmien täysipäiväistä osallistamista perussuunnitteluun.

Alati kasvavat:
1. Tuotannon tehokkuusvaatimukset,
2. johdon tulosodotukset sekä
3. kuluttajien palveluvaatimukset, eivät yksinkertaisesti kestä hidasta ja tehotonta ostoprosessia.

Nämä vaatimukset pakottavat yritykset tarjoamaan loppuasiakkailleen mahdollisuutta suunnitella omat tuotteensa itsenäisesti, omalta kotisohvaltaan.

Tämä kuluttajalähtöinen omatoimisuunnittelu, ei kuitenkaan ole millään tavalla mahdollista ammattikäytön suunnitteluohjelmilla, ilman useamman vuoden koulutusta.

Mikä sitten avuksi?

Massaräätälöinnillä ja mobiilisovelluksella myynnin ja suunnittelun tehostamiseen, 4 vinkkiä

A. Toimittaja, massaräätälöi tuotteesi. Tuotteen massaräätälöinnin avulla tuotteen eri variaatiokustannukset pysyvät kurissa. tuottamalla loppuasiakkaalle muutamia vaihtoehtoja eri valintakategorioista, antaa kuluttajalle mahdollisuuden differentoitua suunnitelmillaan.

B. Muista, että jokaista hilavitkutinta ei välttämättä tarvitse tehdä räätälöitäväksi (korttipakkakin on pienemmällä sekoitusmäärällä täysin sekaisin)

C. Suunnittele ja tuota kuluttajalähtöinen ja helppokäyttöinen suunnittelusovellus yhdessä ammattilaisen kanssa. Näitä massaräätälöityjä, kuluttajalähtöisiä suunnittelusovelluksia kutsutaan tuote -tai myyntikonfiguraattoreiksi. Tuote- tai myyntikonfiguraattori on yleensä mobiilisovellus tai verkkosivuilla toimiva sovellus, jonka avulla loppukäyttäjän on intuitiivista suunnitella, annettujen valintojen perusteella oma tuotekokonaisuutensa.

Lisää myyntikonfiguraattoreista luettavissa täältä

D. Julkaise uusi sovellus vähintään mobiilikaupassa yhdessä mobiilisovelluksiin erikoistuneen asiantuntijan kanssa.

Miksi juuri mobiilikauppa ja miksi mobiilisovellus?

– Mobiilikaupoissa ladataan sovelluksia, jotka tähtäävät myynnin edistämiseen, kun taas verkkosivuilla tehdään markkinointia.
– Mobiilisovellukset sallivat vapaammat ja virtuaalisemmat (ymmärrettävät) mahdollisuudet esittää aineistoa 3D-muodossa laitteen ollessa offline-tilassa.
– Verkkosivuilla on yleensä liikaa ylimääräistä markkinointiviestiä, uusi tuotekonfiguraattorisi hukkuu helposti informaatioähkyn sekaan.
– Ohjelman käytettävyys ei saa häiriintyä suunnittelun aikana heikkoon verkkoyhteyteen.
– Integraatioiden toteuttaminen on helppoa tuotanto – ja asiakashallintajärjestelmiin sekä verkkokauppoihin.

Täältä voit myös lukea miten perinteisiä tavalla tuotettuja suunnitteluaineistoa voidaan hyödyntää asiakaslähtöisen mobiilisovelluksen rakentamisessa. Hiltusen blogista voit lukea lisää, miten suunnittelu muuttuu ja miten tietomallia voidaan hyödyntää.

Yhteenveto

Jos yrityksesi asiakaspalvelulähtöiseen suunnitteluun kuluu liikaa aikaa ja resursseja, anna asiakkaasi suunnitella itse / tehdä suunnitelmat puolestasi. Tämän mahdollistaa yrityksesi tarpeisiin ja tuotteesi ympärille toteutettu suunnittelusovellus tai tuotekonfiguraattori. Tähän tarpeeseen suosittelemme monestakin syystä tuotteesi ympärille konseptoitua mobiilisovellusta. Mobiilisovellusta, joka on rakennettu helppokäyttöiseksi kuluttajalähtöiseksi 3D-myynti – tai tuotekonfiguraattoriksi. Sovellus voidaan myös toteuttaa lähtökohtaisesti helpottamaan tarjouslaskentaa.

Aki Vänskä
Premode Oy

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone